marți, 6 noiembrie 2012

Culoarea, chintesenţa estetici


Încă din cele mai vechi timpuri culoarea a fost folosită de om, atribuindu-se cele mai interesante semnificaţii însă abia din secolul XVII va lua amploare studiul ştiinţific al culorilor. Studiul culorilor se numeşte azi cromatologie. Primele încercări de înţelegere a cromaticii se datorează filozofilor greci (Pitagora, Aristotel, Platon). După cercetările si experimentele făcute de specialişti s-a demonstrate că îmbinarea culorilor poate influenţa şi modifica starea de comfort şi în special psihicul omului. Suntem încojuraţi de culori şi acestea ne afectează psihicul în mod direct. Fiecare culoare poate afecta în mod diferit fiecare persoană dar în general influenţează asemănător în toate cazurile. Cele mai importante dintre efectele asupra psihicului sunt crearea unor iluzii privind la distanţă, temperatură şi influenţă asupra dispoziţiei generale.De exemplu culorile închise au efect negativ, depresiv, descurajator, culoriile prea vii sunt obositoare, iar culorile deschise au efect pozitiv, vesel optimist, stimulativ.
Pentru a evidenţia ceva folosim culori vii pentru imagini, încadrare sau fontul textului. Pentru a atrage atenţia în general pentru un site sau o publicaţie folosim culori şi combinatii de cromatice vesele însă cât mai adecvate conţinutului.
Compoziţia cromatică sau culoarea sunt complet răspunzătoare de îndeplinirea necesităţiilor tehnico-funcţionale. Datoria lor e să întarească conturul formelor în aşa fel încât să permită o percepţie vizuală adecvată şi o anumită preluare emoţională a lucrurilor ce vor a fi transmise. De aceea e foarte importantă alegerea combinaţiilor de culorlor. Alegerea unei combinaţii nepotrivite de culori poate duce la un efect negativ sporit. Discordanţa dintre culorile folosite şi imaginea care trebuie transmisă duce la scaderea în masă a persoanelor care citesc acea publicaţie din cauza impresiei lasate. De exemplu nu se pot folosi culori vii si aprinse (roz, galben, verde) într-un titlu precum “Mama a fost omorâtă de fiul ei cu o lovitură de ciocan în cap”  După cum se observă se transmite o stare veselă, când defapt sentimentul dorit ar trebui să fie e cel de tristeţe . În anumite cazuri se poate folosi culoarea roşie pentru a scoate în evidenţă ştirea.
Culorile sunt prima impresie pe care o lasă o publicatie, primul  impact cu ochii cititorului. Si tocmai de asta le folosim. Ca impactul sa fie mai mare. Sa dea iluziea de news flash. Ele crează imaginea vizuală a textului. Cu toţii ştim că prima impresie contează mult. Ea poate decide dacă publicaţia este urmărită mai departe sau nu. Culorile sunt ambalajul publicaţiei, conturul. Iar cu toţii ştim că un lucru bine conturat nu iese neobservat.
În concluzie culorile sunt importante. Folosiţi culori! Folosiţi culori ca să arataţi ce simţiti. Folosiţi culori ca să transmiteţi. Culorile deschid portalul spre mintea cititorului.



Niciun comentariu: