Încă din cele
mai vechi timpuri culoarea a fost folosită de om, atribuindu-se cele mai
interesante semnificaţii însă abia din secolul XVII va lua amploare studiul
ştiinţific al culorilor. Studiul culorilor se numeşte azi cromatologie. Primele
încercări de înţelegere a cromaticii se datorează filozofilor greci (Pitagora,
Aristotel, Platon). După cercetările si experimentele făcute de specialişti s-a
demonstrate că îmbinarea culorilor poate influenţa şi modifica starea de
comfort şi în special psihicul omului. Suntem încojuraţi de culori şi acestea
ne afectează psihicul în mod direct. Fiecare culoare poate afecta în mod
diferit fiecare persoană dar în general influenţează asemănător în toate
cazurile. Cele mai importante dintre efectele asupra psihicului sunt crearea
unor iluzii privind la distanţă, temperatură şi influenţă asupra dispoziţiei
generale.De exemplu culorile închise au efect
negativ, depresiv, descurajator, culoriile prea vii sunt obositoare, iar
culorile deschise au efect pozitiv, vesel optimist, stimulativ.
Pentru a evidenţia ceva folosim
culori vii pentru imagini, încadrare sau fontul textului. Pentru a atrage
atenţia în general pentru un site sau o publicaţie folosim culori şi combinatii
de cromatice vesele însă cât mai adecvate conţinutului.
Compoziţia cromatică sau culoarea
sunt complet răspunzătoare de îndeplinirea necesităţiilor tehnico-funcţionale.
Datoria lor e să întarească conturul formelor în aşa fel încât să permită o
percepţie vizuală adecvată şi o anumită preluare emoţională a lucrurilor ce vor
a fi transmise. De aceea e foarte importantă alegerea combinaţiilor de
culorlor. Alegerea unei combinaţii nepotrivite de culori poate duce la un efect
negativ sporit. Discordanţa dintre culorile folosite şi imaginea care trebuie
transmisă duce la scaderea în masă a persoanelor care citesc acea publicaţie
din cauza impresiei lasate. De exemplu nu se pot folosi culori vii si aprinse
(roz, galben, verde) într-un titlu precum “Mama a fost omorâtă de
fiul ei cu o lovitură de ciocan în cap” După cum se observă se transmite o stare
veselă, când defapt sentimentul dorit ar trebui să fie e cel de tristeţe . În
anumite cazuri se poate folosi culoarea roşie pentru a scoate în evidenţă
ştirea.
Culorile sunt prima impresie pe
care o lasă o publicatie,
primul impact cu ochii cititorului. Si
tocmai de asta le folosim. Ca impactul sa fie mai mare. Sa dea iluziea de news flash. Ele crează imaginea vizuală
a textului. Cu toţii ştim că prima impresie contează mult. Ea poate decide dacă
publicaţia este urmărită mai departe sau nu. Culorile sunt ambalajul
publicaţiei, conturul. Iar cu toţii ştim că un lucru bine conturat nu iese
neobservat.
În
concluzie culorile sunt importante. Folosiţi culori! Folosiţi culori ca să
arataţi ce simţiti. Folosiţi culori ca să transmiteţi. Culorile deschid
portalul spre mintea cititorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu